onsdag den 24. marts 2010

Fra pap til maskine - en vejledning.

Jeg vil her forklare/vise, hvordan jeg maskinsyr en kant på et top syet over pap.
Først er toppen presset - alle sømme/samlinger lagt nydeligt og presset flade.

For at kunne sy kanten på, skal mit sømrum på de yderste papstykker foldes ud og presses. Så jeg fjerner ritrådene i kanten af hvert af disse papstykker et af gangen. Ritråden på resten af papstykket lader jeg blive siddende. Jeg presser sømrummet ud og rieratter stoffet på pappet nu uden ombukket sømrum. (Mon dette er til at forstå? Det kommer et billede om lidt!). Så tager jeg næste papstykke.
Når jeg vælger at gøre det sådan, er det af to grunde. Dels for nemt at kunne skære sønmrummet til i 1/4" bredde, dels for at undgå at stoffet give/strække sig under kantpåsyningen  - det er nemlig ikke muligt så længe pappet sidder i.

Når jeg har riet hele vejen rundt om toppen uden ombukket sømrum, skærer jeg sømrummet til. Derefter er det tid til at fjerne alt det pap der ikke er i berøring med kanten.

Nu skal toppen måles (siger Karina - så det gør jeg!!!). Lad os sige, at kanten først skal syes på øverste og nederste kant. Jeg måler så bredden af toppen 3 - 5 steder og finder gennemsnitsbredden. Derefter skærere jeg mine kantstrimler i dette mål.

Jeg finder midten af både kanten og strimlen. Sætter strimlen fast med knappenåle  i begge ender og ved midtermærket (ved langsiden laver jeg også 1/4 mærker), fordeler strimlen jævnt over kanten og sætter rigeligt med knappenåle i.

Der er en del forarbejde for nu at kunne sætte sig mageligt tilrette ved symaskinen... men det er hvert minut værd - når man er mig!

Nu er det så bare at sy med 1/4" sømrum, så vil nålen følge pappets kant og det hele passer sammen. Men så nemt er der jo alligevel ingenting der er... i hvert fald ikke, når enkelte sømrum på toppen ikke er brede nok til mit sømrum. Se bare her... kantstrimlen (grøn) ses tydeligt og det burde den jo ikke!


Men det er ikke noget problem med denne metode! Da jeg jo ved, at kantstrimlen (grøn) skal flugte med trykfodens kant, for at lave det rette sømrum, lader jeg den fortsat gøre det. Samtidig ved jeg jo også, at nålen skal flugte pappets kant, så jeg lægger toppen tilrette så nålen gør dette. Og derved kommer sømrummet til at passe trods "stofmanglerne". Kanterne presses - sømrummet skal presses ind under kantstrimlen.
Når kanterne er syet på øverste/nederste kant måles der igen, men denne gang på højden og processen hele gantages. Og så kan det sidste pap pilles ud.

Og vupti - nåå, måske en lille overdrivelse alligevel... - så har min Harmoni fået sin første kant på!!!!!!

Maria

1 kommentar:

Vibeke Dinsen sagde ...

Hej Maria.
Tusind tak for din vejledning i, at komme fra pap til maskine. Jeg har søgt meget længe efter nogen der vidste hvordan.
Nu skal jeg igang med at færdiggøre mit håndsyet projekt.

Mange gode hilsner fra
Vibeke Dinsen