søndag den 12. februar 2012

Indoktrineret? Voksen? Omvendt?

Det er ingen vej uden om - jeg bliver nød til at vedstå mig dette - jeg er begyndt at samle på reproduktionsstoffer (altså genoptryk af 1800-tals stoffer)! Ja, det i sig selv er nok ikke det mærkeligste, for jeg samler på så mange sjove ting (altså sysager - min meget store samling af plasticposer sorteret efter størrelse og dernæst farve her forlængst udryddet, stensamlingen groede til i alger...), nej det skræmmende her er, at jeg faktisk godt kan lidt nogle af dem!!! Nu står det her - der er ikke længere muligt at tage det i mig igen!

Hvordan er det kommet så vidt spørger jeg mig selv? Og det er jo nok ret simpelt - Helene har indoktrineret mig godt og grundigt... eller også har jeg bare opholdt mig så meget i butikken, at farverne (nogle af dem er sgu meget underlige) og mønstrene ikke længere får mig til at sige: "De er bare så grimme".

For ½ år siden faldt jeg så over en reproquilt i et magasin og den forelsekede jeg mig i. Nu er det ikke så let lige at sy en nogenlunde vellignende quilt i reprostoffer. Man kan ikke købe 10 eller for den sags skyld 20 forskellige reprostoffer og så sy noget der ligner. Nej, der skal mange, mange, mange forskellige stoffer til! Og ikke nok med af de "farvede" stoffer skal være mangfoldige, så skal baggrundsstofferne - shirtings - også være det! Hvordan starter man så sådan en samling? Uden at blive helt ruineret altså?

Jeg tænkte: "Jeg ønsker mig nogle til min 40 års fødselsdag. Jeg ønsker mig 3" x 3" kvadrater. Hvis jeg er så heldig at få nogle, så vil det være monstre fedt". Og tænk - jeg fik faktisk hele 322 + 40 kvadrater, samt 9 forskellige shirtingsstoffer i går. Godt man kender nogle, der er samlere (når man nu ikke selv er det)!

Næste skridt: "Jeg melder mig på Helenes repro BOM 2012 - kan jo godt lidt pink og blå".

Så var det sgu også brun i pakken! Nej, det var for meget for mig, så jeg skyndte mig at finde endnu et pink stof, så jeg kan bytte lidt rundt og undgå den brune. Den kan så havne i "samlingen".

Nuværende stadig... "kommer til" at købe fine repro stoffer, når jeg er i butikken. Fine - ja det dækker så for mit vedkommende over to forskellige kategorier af stoffer: dem jeg godt kan lidt (den pink) eller dem der er så grimme, at jeg bare så eje dem (den brun/grøn/tyrkise).


Kommende stadig: At finde et sted at opbevare stofferne, for jeg har nemlig ikke planer om at sy af dem lige foreløbigt - det skal jo blive til en samling først!

Maria

7 kommentarer:

Berit sagde ...

Det bliver meget spændende ar følge:)

Berit sagde ...

Det bliver meget spændende ar følge:)

Bedstes Patchwork sagde ...

STORT TILLYKKE med fødselsdagen, jeg håber du får en dejlig dag med familien.
Der var også engang jeg syntes at reprostoffer så kedelige ud, men heldigvis har man lov at ændre mening, det bliver spændende engang at se det projekt som de samlede stoffer skal bruges til.

Angelikas quilts and knits sagde ...

Det samme skete for mig ;-) Her var det Anne-Mette der blev ved til jeg overgav mig. Samlingen vokser langsomt fordi Helenes butik ikke ligger lige om hjørnet, og når jeg viser stofferne frem sker det stadigvæk tit med en bemærkning om at de er lidt gyselige, men at det samlede indtryk bliver flot ;-))

Helene Juul sagde ...

Jeg tror bare du er blevet voksen - og det er vel også på tide, når dåbsattesten siger 40 år ;-)
Det gode ved repro-stoffer er, at de går aldrig af mode. Farverne og prints'ne bliver aldrig umoderne og forkerte som de andre stoffer. Tværtimod bliver de bedre og bedre efterhånden som de lagrer.
Stort tillykke med dagen i dag. Knus

Gitte sagde ...

Velkommen i repro-klubben, jeg skulle og vende mig til den, men nu kan jeg ikke undvære dem.
Endnu en gang tillykke med dagen.

Anonym sagde ...

Hjertelig tillykke med din runde dag .

Dit indlæg vedr reprostofferne kunne bedre passe som aprils nar.Det næste bliver vel du kommer til at synes om brune stoffer.

Vh
Lone