onsdag den 29. februar 2012

Ny dims!


For et par uger siden opdagede jeg en ny opmærkningspen hos Helene Juul. Den måtte naturligvis med hjem  til test og så brugte jeg ellers rigtig lang tid til at overveje, om den var specielt god og i så fald til hvad? Først kom jeg frem til, at den kunne jeg sagtens leve uden, men så en sen nattetime slog det mig, hvornår den vil være fuldstændig genial at bruge!

Sættet består af to penne - en til at tegne op med og en til at viske med. Det er kemi så der kommer ingen fnuller på stoffet.

Under min afprøvning testede jeg, hvordan pennen har det med strygejern. Den kan sagtens stryges og forsvinder derefter stadig når der viske-tegnes over den. Men faktisk er det også sådan, at hvis der puttes vand på stoffet og det så stryges, så forsvinder stregen også - hvilket jo kan være både godt og skidt!

Min første idé til anvendelse er stitchery med farvelægning. Det er jo altid lidt "spændende" at stryge på en blå mærkepen (der hvor farverne skal fikseres) og så håbe at de forsvinder igen bagefter. Her kan pennen bruges.


Som det ses på billedet giver den en ret tydelig streg og så slog det mig - den er GENIAL til applikation!!! 

Nu bliver det lidt "nørdet", men for andre applikations udøvere skulle det gerne være forståeligt.

Jeg er blevet rigtig glad for at back baste, men syntes der er mange trin, inden jeg kommer til at sy. Med denne pen kan jeg undlade at spejlvende blokken, men blot tegne op på forsiden af stoffet. Jeg kan sagtens se stregen fra bagsiden og har noget at "baste" i og kan fint presse basting-stingene inden syning, da stregen ikke fikseres herved (dog - husk ingen vand!). Samtidig har jeg en streg på forsiden, som jeg kan bruge som guide, når det indimellem er en fordel.

Jeg har også planer om at bruge den ved "almindelig"needle turn applikation. Simpelthen til lige at tegne delene let op på baggrunds stoffet med, så jeg ikke skal bruge mit "mønster på bagepapir" før jeg kommer til 2. eller 3. lag af applikerede lapper.

Så jo - jeg er solgt - endnu en gang!

Maria

PS: Helene Juul har bøvl med sin hjemmeside, så pennen er ikke lagt ind - men hun sælger den naturligvis alligevel. Bare send en mail.

Og så for prins Knud - husk at lave dine egne tests, så du er sikker på, at det virker lige så godt for dig som for mig!

Ingen kommentarer: