fredag den 30. marts 2012

Chess i overlegen stil!

I aftes var jeg til forpremiere på "Chess" på Aarhus Teater og det var bare godt. Jeg har tidligere set Chess (Originalopsætning i London 1988, Rossen og Rønnow Århus Musikhus 2002 og i Herning 200?) og gårsdagens forestilling sniger sig lynhurtigt op på en 2. plads.


Jeg er en meget kritisk musiklytter, har spillet og sunget i mange år, har noget nær absolut gehør og er yderst følsom/kritisk over for selv den mindste toneafvigelse, men i aftes var det bare guf for ørene!!!

Nu er der jo også nogle ret fantastiske sangere med i forestillingen - her vil jeg specielt nævne Maria Lucia og Philip Jalmelid, der hver især synger forrygende godt, men sammen når de sublime højder.

Der var enkelte mindre musikalske afvigelser fra originalversionen, noget der lige fik ørene til at blafre lidt og opmærksomheden til at skærpes, hvilket jeg syntes var meget charmerende. Ligeledes var det ændret lidt på stilen i koreografien - hvilket flere gange fik publikum til at bryde ud i latter og frydes!

Hvis du er så heldig at have billetter til forestillingen kan jeg kun sige: "Glæd dig!". Og kender du ikke handlingen allerede, vil jeg anbefale at du læser det fine og korte resume inden forestillingen lige her.

Maria

Tror jeg, her i påsken, må smide mine gamle Chess cd'er i afspilleren, skrue godt op for lyden og skråle med af fuld hals... altså når familien er ude af huset!

1 kommentar:

Kari sagde ...

Uh, det lyder godt. Jeg har set den engelske version med Stig Rossen i hovedrollen.