onsdag den 12. september 2012

Vidunderlige Tunø!!!


De sidste par dage har jeg været på tøsetur til Tunø sammen med min mor. Tunø er simpelthen ganske vidunderlig! Og selv om det ikke kan ses på billederne, så havde vi stort set sol og dejligt vejr hele tiden! Straks efter ankomst mandag middag og indlogeringen på "Det Gamle Mejeri" (Hvad jeg vil sige om dette sted er, at udsigten fra vores værelse var vidunderlig, og resten var... ja, jeg håber i hvert fald at den hygiejniske standart i køkkenet var laaaang over den, vi så på værelse/fællesbad - for ellers har jeg fået de næste mange års skidt/baciller ind på 5 måltider!), kastede vi os over den store vandring - altså gåturen om Tunø. Det er en tur på 7-8 km langs øens skrænter på smal til smallere fodtrampet sti, med skiftende beplantning, udsigt, stejlhed på skrænter... Men med samme skønne følgeskab - min mor!

Rask trav gennem "junglen"

Og langs kysten

Dette billede har fået tilnavnet "Fyrtøjet og Heksen".

 Udsigten fra vores værelse over marker, havnen, havet og nordspidsen af Samsø!

Tirsdag blev det til en travetur på øens eneste asfalterede vej og gennem en fuldstændig tilgroet og privat skov - men mere om det senere.

Og så i dag hjem med færgen igen - tak for denne gang - vi vender stærkt tilbage!

Maria

Hvis du ladrig har været på Tunø og får muligheden for det, så grib den! Det er et lille bitte samfund (110 fastboere), hvor tingene tager den tid de nu tager. Det er muligt at leje sommerhuse (tjek), værelser (tjek), kursuscenter/feriecenter (har til gode),  bo på den primitive teltplads (tjek), og faktisk kan man også vælge at tage morgenfærgen over, vandre, spise, bade... og tage eftermiddags færgen hjem igen (har til gode). Der er ikke meget at se: et lille museum, et kirke/fyrtårn, en Brugs, en Kro, Mejeriet, et ishus, diverse kunsthåndværkere og så naturen/stranden/vandet! Altså PRØV DET!




4 kommentarer:

Bedstes Patchwork sagde ...

Det ser ud som en dejlig tur i har haft, jeg kan kun give dig ret Tunø er en skøn lille ø og dejligt der ikke må køre biler der, det giver lidt ekstra hygge.

Anonym sagde ...

Det lyder og ser ud som balsam for sjælen.
Hilsen
Yvonne

Kari sagde ...

Jeg tror nu jeg venter til der kommer en bro :-)

Pia sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.