torsdag den 30. oktober 2014

Jordemoderfagligservice?!

Som uddannet jordemoder sad jeg naturligvis klinet til skærmen i aftes da "DR2 Nu" blev vist. Her 18 timer senere sidder jeg stadig med ondt i ikke bare maven, men også i min jordemoderfagligeomsorg og -stolthed. Og her skal ingen tvivl være, selv om jeg ikke udøver mit fag, så er jeg jordemoder med stort J.

Og aldrig har jeg hørt sådan en gang lort!

Vicedirektør på Hvidovre Hospital Torben Mogensen siger om deres nye tiltag, hvor op til 3 fødende kvinder i udvidelsesfasen (6-7 cm)  skal dele en jordemoder:

"...der sker jo ikke noget, andet end at kvinden har ondt, 
og det er ikke nødvendigvis en behagelig periode for kvinderne, men man behøver ikke at sidde og være meget tæt på kvinden 
i hele den periode."

Efter denne udtalelse tænkte jeg først - jeg kan da ikke have hørt rigtigt - men det havde jeg desværre. "Der sker jo ikke noget!" 

Altså måske lige bortset fra, at den fødende udføre et fantastisk og til tider ret voldsomt arbejde i/med sin krop og psyke, at en familie skal dannes (eller omdannes), at et ufødt barn bliver klemt og stimuleret i rigt mål, at der skal lyttes til barnets hjerte, mærkes på veer, vurderes om alt forløber som det skal (og hvis ikke tage handling på det), og at jordemoderen (altså det troede naive jeg) skal  lære disse mennesker at kende, så de kan tilbydes lige den vejledning/støtte/omsorg de har behov for - og meget andet.

Uha, jeg tog fejl! Der bliver nemlig ikke talt om jordemoderfagligomsorg fra Hvidovre Sygehus ledelse, men derimod om sikkerheds- og serviceniveau. Og så slog det mig, det der skal udføres er

 "Jordemoderfagligservice"

Nu ved jeg ikke hvad et sådanne begreb skal dække over, men ret meget kan det ikke være - når det kan deles op mellem 3 kvinder i aktiv fødsel. 

Vi har generelt ikke hørt så meget i pressen om travlhedsproblematikken på landets fødegange. Og hvordan kan det så være? Jo, som nævnt i udsendelsen, skal gravide/fødende kvinder jo ikke få oplevelsen af, at det er "farligt" at tage på sygehuset for at føde - og det er det heller ikke. Ingen tvivl - sikkerheden er i top, men omend sikkerhed er uhyre vigtig, så gør sikkerhed ikke en god fødsel alene. Der skal så meget mere til - mest af alt tid! Og tid - det er sgu en mangelvare på mange fødeafdelinger i dag!
Yderligere har jordemødrene ikke nogen "sanktionsmuligheder". Der kan jo ikke sættes en lap papir på døren med "Alt optaget, kom igen i morgen". Eller "Hvis det presser så gisp - når I kan se hovedet, så træk i den røde snor".

Alle fødende skal have en jordemoder!!!

Det er så essentielt for alle jordemøder. Om det så betyder, at jordemoderen skal gå på kompromis (efter kompromis) med alt hvad hun har lært, at hun har både viden og kunnen, det ikke er muligt at gøre brug af, at hun skal tilbyde/vælge det næstbedste, at skulle sige "jeg kommer lige om lidt" velvidende at der nemt kan gå 30 min, at hun ikke får mulighed for at være helt tilstede i situationen (da der er andre presserende opgaver lige på den anden side af døren) - alt i alt med risiko for ikke at kunne gøre sit arbejde ordentligt (altså med egne øjne - og måske også med andres). Det er ikke bare frustrerende, men også frygtelig opslidende og en fantastisk kilde til stress. Og så har jeg jo slet ikke medregnet, at jordemoderen måske også kan få behov for pause med toiletbesøg, med mad & drikke (nå nej, det skal jo ud igen) mv.. 

Udfordringen er - med mine øjne -  at skabe ro, nærvær, kontinuitet (nøgleord for en naturlig fødsel) på en akutafdeling. Udfordringen er stor, for intet andet sted i det danske hospitalsvæsenet stilles der de samme krav, men det er det som om "dem i de højere luftlag" ikke har fattet.

Fødsler tager tid!

De kan ikke rationaliseres, effektiviseres, skematiseres, eller "serviseres". De skal have lov at følge deres egen rytme, deres eget liv under nærværelse af en af landets fantastiske, kompetente, sjove, dejlige og engagerede jordemødre!

(Så Torben Mogensen - tag og stik piben ind!)

1 kommentar:

Anne-Mettes Oaser sagde ...

Godt brølt, Maria !